Com
a treball del segon Boc de l’assignatura “Dificultats d’Aprenentatge i
Trastorns del Desenvolupament” us presentem el tríptic informatiu que hem elaborat
sobre la Sobredotació:
A
continuació us adjuntem una ampliació de la informació que es pot trobar en el
nostre tríptic:
La manera actual de diagnosticar
la sobredotació és a través dels testos d’intel·ligència. Els més usuals són el
test WISC (que mesura el nivell de
llenguatge verbal i el llenguatge matemàtic) i el test BADYG (que mesura totes les intel·ligències)
Per part de les famílies:
Els pares haurien de compartir tota la informació rellevant que tenen del seu fill/a amb el professor tutor com:
Avui en dia és freqüent
escoltar a les aules que un infant és sobredotat, però cal tenir present que, a
vegades, es relaciona o es confon l’infant sobredotat amb aquell que té altes capacitats,
que és talentós, que és un geni o un prodigi. Per no causar confusió considerem important
definir cada un d’aquests termes i per això, per començar, us presentem aquest glossari:
ALTES CAPACITATS: Terme genèric per a designar a un alumne o alumna que
destaca en algunes o en la majoria de les capacitats molt per sobre de la
mitjana.
GENI: un infant que presenta una capacitat excepcional en intel·ligència i
creativitat, de les quals les seves produccions en una àrea determinada són
reconegudes i exaltades.
PRECOCITAT
INTEL·LECTUAL: un infant que presenta precocitat intel·lectual és aquell
que té un ritme de desenvolupament més ràpid que als seus iguals, en una o diverses
àrees. Els alumnes amb precocitat, solen manifestar un major nombre de recursos
intel·lectuals que els seus companys i companyes mentre estan madurant. Una
vegada acabada la maduració les seves capacitats intel·lectuals s'equilibren amb
les dels companys. Per tant, és un fenomen evolutiu.
PRODIGI: infant que a curta edat és capaç de realitzar un producte admirable i inusual en una àrea específica comparant-ho amb els rendiments d’una persona adulta.
PRODIGI: infant que a curta edat és capaç de realitzar un producte admirable i inusual en una àrea específica comparant-ho amb els rendiments d’una persona adulta.
SOBRE
DOTACIÓ: Segons el Ministeri d’Educació un infant sobredotat
és aquell que és aquell que presenta un nivell de rendiment intel·lectual
superior a la mitjana, en un ampli ventall d’aptituds i capacitats, a més, aprèn amb facilitat qualsevol matèria o
àrea. Des del punt de vista escolar, un alumne disposa de
sobredotació intel•lectual quan en la seva producció de tasques escolars, en el
seu comportament o en la realització de proves estandarditzades, arriba a un
resultat superior al que s’ha estimat per a la població de la seva edat.
TALENT: un infant
amb talent és aquell que té capacitats
excepcionals en una o més àrees del coneixement o en una o més funcions
cognitives. La categoria de talent es pot englobar en talents complexos o
talents simples.
- Acadèmic
- Artístic figuratiu
2) Talents simples:
- Esportiu
- Creatiu
- Lògic
- Matemàtic
- Verbal
- Social
Els infants sobredotats posseeixen una
intel·ligència superior, gran creativitat i imaginació i una curiositat insaciable
que els faculta per l’aprenentatge autònom. Qualitats. Totes elles, que els
converteixen en nens especials, amb necessitats i exigències diferents a la
dels altres, i que insuficientment desenvolupades o indegudament canalitzades
poden tornar-se en contra seva.
Per poder detectar un infant
amb sobre dotació existeixen certs signes de comportament que freqüentment es
repeteixen. Cal tenir present però, que cada infant és diferent i per tant no
són característiques fixes que han de donar-se en tots i cada uns dels
nens i nenes amb sobre dotació.
Descripció dels signes
d’alerta i comportaments més habituals:
- Patró d’aprenentatge ràpid i amb facilitat.
- Gran capacitat pel raonament lògic i crític.
- Enorme curiositat.
- Capacitat de concentració.
- Gran sensibilitat.
- Gran capacitat d’observació.
- Inconformisme i independència envers allò establert.
- Perfeccionisme, autocrítics i superació.
- Desenvolupament precoç del llenguatge oral i
escrit.
- Interessos comuns enfront dels adults.
- Desenvolupament asincrònic.
- Entre d’altres.
Possibles
dificultats associades:
- S’avorreixen fàcilment.
- Sentiment de frustració.
- Sensació de sentir-se
diferent enfront dels seus iguals.
- Precaució i temors (por al
fracàs).
Altres dificultats que podem
trobar en sobre dotats que presenten un baix rendiment escolar són:
-
Autoconcepte escolar negatiu.
-
Judici negatiu sobre els mestres
i l’escola.
-
Excés d’activitats
extraescolars.
-
Por als exàmens.
-
Poca confiança en si mateix
en l’aspecte social.
-
Els companys tenen masses
expectatives en relació a la capacitat de rendiment.
Com podem diagnosticar la
sobredotació?
La
sobredotació inclou un Coeficient Intel·lectual [relació
entre l’edat mental (EM) i l’edat cronològica (EC) d’una persona] igual o superior a 130 però això
només és una condició necessària però no suficient. L'etiquetatge de
"superdotat" ha de comprendre a més, la presència d'algunes de les
característiques de funcionament, abans apuntades, durant la infància.
La
puntuació mitjana de C.I. establerta per a qualsevol test d'intel·ligència és
100, la desviació típica s'estableix en 15 o 16 punts. El primer nivell d'intel·ligència,
és a dir de 100 a 115/116 punts seria intel·ligència mitjana-alta, el segon
nivell, de 115/116 a 130/132 seria intel·ligència alta i a partir de 130/132
seria intel·ligència molt alta o superior. A aquest criteri cal afegir l'error
que pot cometre en l'avaluació el test que utilitzem, que segons la prova pot
estar al voltant dels 4-6 punts, el que suposa que un criteri absolutament
fiable per establir sobredotació individual és de 130 / 132 + l'error de la
prova, això és de 134 a 136.
Un
problema que cal exposar i aclarir és que el mesurament del QI no suposa una
mesura estable al llarg del cicle evolutiu del nen. És a dir, és més inestable
a mesura que reduïm l'edat del nen avaluat. Així el valor del QI d'un nen de 4
anys pot patir un marge de variació significatiu com a conseqüència del propi
procés maduratiu del nen. En canvi a partir de l'adolescència dels valors
presenten major estabilitat. En general podem afirmar que fins als 12 o 13 anys
hem de ser prudents en la identificació d'aquests nens. Hem de saber diferenciar
el "superdotat" de nens anomenats "amb maduració precoç"
(aconsegueixen certes fites evolutives abans d'hora però després segueixen un
curs normal), "el nen amb talent" (aconsegueix destacar en un
determinat aspecte cognitiu, en una àrea de coneixement específica, però no ho
fa en altres), "el nen brillant" (caracteritzat per una bona
intel·ligència i rendiment acadèmic però no presenten altres peculiaritats com
perfeccionisme, avorriment, curiositat extrema, capacitat raonament, etc.).
Què podem fer, nosaltres com
a mestres, enfront un infant sobredotat?
Un nen o nena amb sobre
dotació és un infant que requereix unes Necessitats Específiques de Suport
Educatiu (NESE). Per tant, l'escola hauria de plantejar i dur a terme una sèrie
d'adaptacions bàsiques sobre els materials existents, sobre el currículum
escolar i, especialment, sobre el paper del mestre i la seva forma d'ensenyar
donada la seva repercussió sobre aquests infants. Cal tenir present que la formació i
la sensibilització del professorat en aquest camp esdevé un factor clau a
l’hora d’identificar alumnat amb altes capacitats. La formació del
professorat és molt important perquè és necessari un suport actiu i tenir
càrrecs de responsabilitat que ajudin a altres professors a reconèixer i
estimular els talents especials de tots els alumnes.
Característiques
del professor/a amb alumnes que presenten altes capacitats:
-És
sensible i reconeix les necessitats cognitives, socials i emocionals dels
alumnes. Està disposat a acceptar-les, valorar-les i les té en compte en les
seves estratègies de treball (Whitlock i Du Cetle 1989).
-Té
habilitats per adaptar i diferenciar el pla d’estudis dels alumnes amb altes capacitats
i fa servir mètodes per estimular els estudiants, per utilitzar alts nivells de
pensament. (Nelson i Prindle 1902).
-Bona
predisposició per al treball en equip amb tota la comunitat educativa.
-Sap
assumir la responsabilitat que comporta el treball pedagògic més enllà dels
programes establerts.
-Motiva
els estudiants amb altes capacitats cap a aprenentatges independents.
-És
entusiasta i crea un clima no repressiu ni amenaçador de l’aprenentatge.
(Hansen i Feldhusen 1994).
-És
un bon gestor de recursos i guia dels processos d’aprenentatge, està disposat a
equivocar-se i és un aprenent al llarg de la seva vida. (Bernal 1994).
-Posseeix
interessos diversos, especialment literaris i culturals, és intel·ligent i té
excel·lents habilitats comunicatives. (Bishop 1980)
-Proporciona
oportunitats d’aprenentatge centrades en les altes capacitats. (Davalos i
Griffin 1999)
-Pensa
creativament i sap organitzar-se molt bé. (Feldhusen 1999)
-Coneix
profundament el tema. (Emerick 1992)
-Té
sentit de l’humor. (Goertzi Phemister 1994)
-Autoconeixement,
obert a noves idees i experiències.
-Coneixement
clar i comprensiu del significat de trets diferencials (intel·lectuals,
socio-afectius) dels alumnes amb altes capacitats.
-Ha
de proporcionar estímuls més que pressió.
-Capacitat
d’avaluar el procés i el producte simultàniament, incorporant elements per
aprendre a aprendre.
-Ha
de facilitar el feedback més que jutjar el procés educatiu.
-Ha
d’oferir models d’aprenentatge alternatius, flexibles i enriquidors.
-Per
tant, es considera que la qualitat i el talent del professor és un factor
fonamental per atendre les demandes d’aquests alumnes.
A continuació presentem algunes
estratègies, tan curriculars com actitudinals, que els mestres haurien d’adaptar
a les seves aules:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Adaptar i diferenciar el pla d’estudis dels alumnes sobre dotats i fer servir mètodes per estimular els estudiants, per utilitzar alts nivells de pensament. (Nelson i Prindle 1902). L’adaptació curricular consisteix en ampliar o profunditzar la matèria per arribar a un enriquiment de la classe ordinària, la qual aprofiti tant les necessitats com les capacitats de l’alumnat. Així doncs, es poden oferir àrees d’interès com la música, els idiomes, les cultures, la navegació espacial, l’art i la història (per aconseguir-ho és imprescindible disposar d’una biblioteca i zona de materials a l’aula.) En l’estimulació escolar dels alumnes superdotats solen distingir-se dos possibilitats principals: l’acceleració o flexibilització i l’adaptació curricular (per acceleració o flexibilització s’entén començar abans l’escola primària, passar abans a la secundària o a la universitat, o saltar-se un o diversos cursos).
Què poden fer els pares,
mares i/o tutors enfront un infant sobredotat?
També existeixen estratègies que poden ser útils per als familiars:
Del mestre cap a la família:
Del mestre cap a la família:
- Donar informació clara, precisa i adaptada a la família o al grup de famílies amb el que s’està treballant.
- Coordinar l’educació familiar i la del centre educatiu.
- Introduir informació sense prejudicis que conformi una nova actitud o opinió.
- Promoure un clima càlid i de cooperació
- Donar suport emocional.
- Cal anar dialogant sense donar-li lliçons, ni consells, sinó ajudar-lo a què expressi els seus sentiments.
- Donar suport a l’infant i donar-li ànims. L’objectiu és que tregui a fora el neguit o el dolor i que trobi una resposta viable i positiva per ell mateix.
Per part de les famílies:
Els pares haurien de compartir tota la informació rellevant que tenen del seu fill/a amb el professor tutor com:
- Adquisició d’aprenentatges
- Evolució del llenguatge.
- Motivació i interessos.
- Relació amb la família i els amics.
- Problemàtica que sorgeix a casa.
- Donar suport emocional.
- Cal anar dialogant sense donar-li lliçons, ni consells, sinó ajudar-lo a què expressi els seus sentiments.
- Donar suport a l’infant i donar-li ànims. L’objectiu és que tregui a fora el neguit o el dolor i que trobi una resposta viable i positiva per ell mateix.

A més, és útil saber les primers
senyals d’altes capacitats que es poden observar a casa (0-5 anys) Berché,
J. (2003)
Els
pares són els que d’alguna manera poden detectar aquesta precocitat:
Amb l’entorn:
- Respon a estímuls visuals o auditius.
- És expressiu i obert amb l’adult.
- Està alerta a qualsevol senyal, soroll
o moviment.
Comunicativa:
- Als 6 mesos diu les primeres paraules,
als 12 les primeres frases i als 24 manté una conversa.
- Comença a parlar amb vocabulari ric i
variat.
Psicomotriu:
- Gateja i camina abans que la majoria
dels nens de la seva edat.
- Té una bona motricitat fina, maneja bé
llapis, punxons... fa bé la pinça.
En l’aprenentatge:
- Des dels tres anys, pregunta per
paraules que no coneix.
- Resol puzles de 10 peces abans dels 3
anys.
- De molt petit ja identifica els
colors.
- Memoritza molt aviat poemes, cançons,
contes...
- Vol vestir-se i banyar-se sol des de
molt petit.
- Mostra interès per les coses, fent
moltes preguntes.
Social:
- Riu abans de l’any davant situacions
còmiques.
- Crida l’atenció a d’altres nens.
- És sociable amb tothom.
De pensament:
- Planteja molt aviat el problema dels
límits.
- Pregunta prematurament sobre el
naixement, la mort, el món, Déu, el cel, la fam, el temps... temes que li poden
provocar pors i preocupacions.
A continuació us presentem
uns ítems d’un possible qüestionari per a pares i mares sobre la detecció d’un
infant sobre dotat:
- Aprèn a llegir precoçment amb bona comprensió en els matisos del llenguatge?
- Aprèn, en general, amb rapidesa i facilitat quan està interessat?
- Té capacitats inusuals per a retenir o memoritzar?
- Explora els problemes amb profunditat?
- Té una destresa superior per enfrontar-se i resoldre complexos problemes teòrics i pràctics?
- Posseeix un bon domini del llenguatge oral amb vocabulari avançat?
- Llegeix de forma ràpida, extensa i intensament?
- Dóna respostes creatives i originals?
- Planifica adequadament les seves tasques?
- Abandona difícilment les tasques començades i és constant en la realització del treball?
- Té un nivell elevat de curiositat i interès pel món que l’envolta?
- És observador?
- Prefereix la companyia dels adults?
- Té bon sentit de l’humor i utilitza la ironia?
Existeixen diversos
recursos, associacions i serveis educatius que tenim a l’abast i que ens poden
ser d’ajuda.
·
Recursos
i serveis educatius
Pel que fa als recursos i els serveis
educatius que trobem al nostre abast per infants amb sobre dotació podem diferenciar
entre associacions, fundacions, centres educatius, entre altres.
Podem dir que els recursos que hem trobat més
interessants i que poden resultar útils als centres educatius i a les famílies
són els següents:
Associacions i fundacions: Totes les comunitats d’Espanya tenen una o
diverses associacions que acullen a les famílies amb fills o filles amb altes
capacitats. Aquests centres ofereixen assessorament i eines perquè puguin
potenciar el desenvolupament dels seus fills.
- Associació
de superdotats i talentosos Cladellas i Pros
Aquesta
associació és la primera formació privada existent a Espanya que es va crear
amb la fi d’ajudar, assessorar, orientar
i integrar en les famílies, escoles i
societat a tots els infants,
especialment als infants amb sobre dotació, als
talentosos i els genis dins del seu propi àmbit local.
Aquesta
associació està presidida i dirigida per Enric Cladellas i Pros (psicòleg
clínic i escolar, especialista en temes de sobre dotació).
- Fundació per
l’Ajut a Nens i Joves d’Altes Capacitats
( Associació Promotora d’Ajuda a Nens i Joves
amb Altes Capacitats (FANJAC) (https://sites.google.com/site/webfanjac/)
La Junta de Fanjac Lleida està formada per mares i
pares de nens, nenes i joves als qui han detectat altes Capacitats.
La seva iniciativa neix de la falta d'informació i
dels missatges contradictoris que hi ha entorn de les Aaltes Capacitats. Varen
decidir posar en marxa aquesta delegació a la província de Lleida per a poder
donar suport a altres nens/es i joves amb AACC i també a les seves famílies, perquè
compartien un entorn i unes experiències similars.
Tota la informació que hem
presentant esta extreta d’aquestes fonts:
- Adda, A. I Catroux, H.
(2005). Niños superdotados. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
- Alta Capacidad-Superdotación (2014): Sergi Banús Llort. Vist el 25
de març en http://www.psicodiagnosis.es/areageneral/la-superdotacion-nios-con-altas-capacidades/index.php#6265229e9211f1901
- Asociación española de superdotados(2010):Asenid. Vist el 23 de
març en http://www.asenid.com/ -
-
Castelló, A.; Martínez, M. Alumnat excepcionalment dotat intel·lectualment. Barcelona:
Generalitat de Catalunya, 1999.
- Centros de recursos para superdotados 3-6 años(2010):Asenid. Vist
el 25 de març en http://www.asenid.com/ninos3a6.htm
- Cómo trabajar en el aula con el alumnado de altas capacidades [aspectos metodológicos y de evaluación de
aprendizajes] (2003). Jimenez, et al. Vist el 23 de març enhttp://www.altascapacidades.org/uploads/6/3/7/5/6375624/16620886-como-trabajar-en-el-aula-las-ac.pdf
- El niño superdotado (2007). Artículos de educación. Vist el 29 de
març en http://www.guiainfantil.com/educacion/escuela/ninosuperdotado.htm
- Estratègies d’intervencióamb alumnat de n.e.e. per altes
capacitats, dins l’escola inclusiva (2009). Gómez, Mª Teresa. Vist el 25
de març en http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/990c46f3-c88b-4b9f-93a0-edfa61fb0bbe/1953m.pdf
- Freeman, Joan. Los
niños superdotados. Aspectos psicológicos y pedagógicos. Bilbao: Editorial
Santillana, 1985.
- Gómez
Masdevall, M T. Estratègies
d’intervencióamb alumnat de n.e.e. per altes capacitats, dins l’escola
inclusiva. Girona, 2009.
- Guirado, A i Martínez, M.
(2011) Detectar alumnat amb altes capacitats. Guix. Elements d’acció educativa, 372, 75-76.
- Identificar a los niños superdotades (2014): Carol Bainbridge. Vist el 25 de març en http://superdotados.about.com/od/gifted101/u/how_to_identify.htm
- Intervención
superdotados(2014): Sergi Banús Llort. Vist el 27 de març enhttp://www.psicodiagnosis.es/areaescolar/intervencion-psicopedagogica-alumnos-especiales/intervencion-psicoeducativa-en-nios-superdotados/
- Metodologías de enseñanza y aprendizaje en altas capacidades.
Carmen Hernández. Vist el 25 de març en http://gtisd.webs.ull.es/metodologias.pdf
- Mönks, F.
Ypenburg, I. El superdotado. Guía para padres y profesores. Barcelona:
Editorial Medici, 2005
- Niños Superdotados y altas capacidades (2011). Asociación de
madres y padres de alumnos del centro Bilingüe en Inglés de Educación Infantil
y Primaria “Marcos Frechín”. Vist el 27 de març http://apaceipmarcosfrechin.com/escuela-de-padres/ninos-superdotados-y-altas-capacidades/
- Pérez, L. 10 palabras clave en los superdotados.
Navarra: Editorial Verbo Divino, 1993.
- Redacción (2013) Familia,
escuela y altas capacidades. Aula. De
innovación educativa, 222, 75-76.
No hay comentarios:
Publicar un comentario